logo

Endre skriftstørrelse

Hold CTRL-tasten nede.
Trykk på + for å forstørre, eller - for å forminske.

Brukerundersøkelser og sluttevaluering

I Tyrili er vi opptatt av å tilby best mulig behandling og vi ønsker å sette brukeren i sentrum. For å få til dette har vi blant annet utviklet bruker- og medarbeiderundersøkelser og sluttevaluering. Vi har i tillegg et opplegg for å drive systematisk kvalitetsforbedringsarbeid.

BRUKER- OG MEDARBEIDERUNDERSØKELSER

Tyrili FoU har utviklet bruker- og medarbeiderundersøkelser som er tilpasset Tyrilis behandlingsmodell og innhold. Formålet med å gjennomføre denne type brukerundersøkelser er å måle elevers og lederes opplevelse av kvalitet i behandlingen, slik at resultatene kan danne utgangspunkt for å sette i gang med kvalitetsforbedringsarbeid. Målet med brukerundersøkelser er rett og slett å forbedre praksis. I tillegg til at vi måler elever og lederes syn på kvaliteten i behandlingen blir de ansatte også bedt om å evaluere organisatoriske forhold og arbeidsmiljø ved enheten.

Vi gjennomfører flere ulike bruker- og medarbeiderundersøkelser som er tilpasset de ulike enhetene i Tyrili. I tillegg til den som gjennomføres på behandlingsenhetene Høvringen, Frankmo, Tyrilisenteret, Kampen og Sør, gjennomfører vi egne undersøkelser for Tyrilihaugen og Arena.  Tyrili FoU har også bidratt til å utvikle brukerundersøkelser for Stifinner´n Oslo fengsel og for musikkterapi på Kampen.  I tillegg til ovenstående undersøkelser som er egenproduserte, gjennomfører vi årlig pasienterfaringsundersøkelsen som er utviklet av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

KVALITETSARBEID

Resultatene blir kommunisert til brukerne ved at representanter for FoU-avdelingen besøker enhetene og presenter resultatene for elever, ledere og enhetsledelse.  Det er satt av en dag pr enhet. På disse møtene blir alle resultatene gjennomgått og det blir diskutert hvorvidt resultatene er reelle og representative, samt hvilke områder som er aktuelle for kvalitetsforbedring. Det blir også satt av tid til å gjennomgå organisatoriske forhold som har betydning for behandlingen.  Enhetene skal så velge ett eller flere forbedringsområder og de skal jobbe systematisk med å forbedre egen praksis. Det er anbefalt å anvende kvalitetshjulet som et verktøy i kvalitetsforbedringsprosessen. 

SLUTTEVALUERING

Når en elev avslutter døgnoppholdet sitt, gjennomfører vi sluttevalueringer. I løpet av 2015 ble det gjennomført sluttevaluering av 192 av i alt 207 elever. Undersøkelsen tar for seg bakgrunnsspørsmål som alder og kjønn, den undersøker hvordan situasjonen til eleven er like før utskrivning og den beskriver avslutningsmåten. Slik får vi en oversikt over blant annet behandlingsavbrudd og hvor mange som har fullført behandlingen sin. 

 

  • Skriv ut denne siden Skriv ut denne siden
  • Del på:

  • Tips en venn Tips en venn
  • Del på Facebook
  • Del på Twitter

Tyrilistiftelsen

Org.nr: 961025311 Tlf:        474 74 000
Normannsgate 47 Fax:       474 74 001
0655 Oslo E-post: tyrili@tyrili.no

 

  • Gå til Facebook
  • Del på:

  • Gå til Twitter
Ansvarlig redaktør: Anne Marie Løkken