Tekst: Anne Himerg-Sundet, forsker i Tyrili FoU | Foto: Martin Strøm | Publisert 9. mai 2025

De siste ukene har forskerne Anne Himberg-Sundet og Tone Helene Bergly og HR-/organisasjonsmedarbeiderne Lasse Johnsen og Jens Klev vært rundt på Tyrilis enheter og presentert resultatene fra årets pasientundersøkelse.

Det førte til mange gode samtaler og diskusjoner med pasientgruppene.

Slik jobber vi med undersøkelsen
Cirka én uke etter at pasientene har svart på undersøkelsen, presenterer en forsker fra Tyrili Forskning og utvikling resultatene for pasientgruppen, noen medarbeidere og ledelsen på behandlingsenheten.

Under presentasjonen er det et ønske om å skape diskusjoner og samtaler med pasientene om resultatene. Svarene på undersøkelsen er en temperaturmåling som blir gitt mening av pasientene underveis i presentasjonen.

Pasientene gir mange gode innspill til hva vi kan forbedre i behandlingstilbudet vårt, men også hva som allerede er bra som pasientene ønsker at vi fortsetter med.

Brukermedvirkning er viktig, og brukerundersøkelser er et systematisk virkemiddel for å fremme pasientstemmen på alle enheter samtidig.

Trygghet, god kommunikasjon og respekt
Totalt svarte 145 pasienter på årets undersøkelse. Det var god spredning i alder og hvor lenge pasientene hadde vært i behandling hos oss. Pasienter som nettopp hadde kommet inn i behandling ble inkludert på lik linje som pasienter som har vært lenge i behandling.

Rundt 85 prosent av pasientene har svart at de i stor og svært stor grad selv valgte Tyrili som behandlingssted.

I hovedsak rapporterer pasientene at de føler seg trygge, opplever god kommunikasjon med kontaktperson og blir behandlet med høflighet og respekt.

De oppgir også å få hjelp til å oppnå sine mål og delmål i behandling.

Både når det gjelder fysisk og psykisk helse rapporterer pasientene at de har opplevd stor bedring etter at de kom inn i behandling. De nevner flere eksempler på behandlingsinnhold som det er viktig at vi fortsetter å gi for å fremme god helse.

85 prosent av pasientgruppen svarer at de opplever å ha fått god behandling i Tyrili.

Ut fra svarene har vi et forbedringspotensial i bruken av feedbackverktøy og rapportering til det nasjonale kvalitetsregisteret KvaRus.

Mange konstruktive tilbakemeldinger
Pasientene har brukt de åpne kommentarfeltene i stor grad, og det har kommet inn mange konstruktive tilbakemeldinger som er videreformidlet til enhetsledelsen på de respektive enhetene.

Tilbakemeldingene, både fra undersøkelsen og presentasjonen, blir benyttet videre for å forbedre behandlingstilbudet på enheten og i stiftelsen. Undersøkelsen er utarbeidet og tilpasset Tyrili, og vil dermed også endre seg etter innspill fra pasienter og medarbeidere for å bli et best mulig verktøy for å optimalisere behandlingstilbudet vårt.