Tyrili forbereder seg på rettslige skritt
Helse Sør-Øst har plikt til å avlyse anbudskonkurransen for rusbehandling, mener Tyrili og ekspert på kontraktsrett Morten Goller fra advokatfirmaet Wiersholm.
Av Anders Bisgaard, kommunikasjonsleder i Tyrili | Pressemelding sendt ut 29. november 2024
Tilbyderne vet nesten alt om hverandre. Resultatet blir priskrig og ytterligere forringelse av kvaliteten.
Siden resultatet av anbudskonkurransen til Helse Sør-Øst RHF (HSØ) innen Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB) ble offentliggjort 21. oktober, har konkurransen blitt gjenåpnet, for så å bli “stilt i bero”, eller satt på pause, i påvente av klagebehandling.
Nå venter et samlet rusfelt på å høre fra HSØ om konkurransen blir gjenåpnet, og hvilke justeringer som i så fall gjøres av konkurransegrunnlaget. Alternativet er å avlyse konkurransen. I Tyrili mener vi en avlysning er det eneste riktige – på faglig, moralsk og juridisk grunnlag.
– Vi mener Helse Sør-Øst ikke har noe annet valg enn å avlyse konkurransen. Tilbyderne vet nesten alt om hverandre, og kan regne seg ganske nøyaktig frem til hvilken pris de andre har lagt inn tilbud på. Resultatet av en gjenåpnet konkurranse vil bli prisdumping og ytterligere forringelse av kvaliteten i tilbudene, sier daglig leder i Tyrili, Jonas Finnby.
– Hvis konkurransen gjenåpnes, blir vi nødt til å vurdere om vi skal gå til rettslige skritt for å få den avlyst, legger han til.
Når det gjelder den juridiske vurderingen har Tyrili engasjert advokat Morten Goller fra advokatfirmaet Wiersholm, med tung faglig ekspertise innen anskaffelsesrett, konkurranserett og kontraktsrett. På bakgrunn av hans rådgivning har vi skrevet et brev til HSØ og helseminister Jan Christian Vestre, det tredje i rekken, hvor vi argumenterer for en avlysning av konkurransen. Dette underbygges av et juridisk notat signert Morten Goller. Brevet og notatet er vedlagt i et samlet dokument.
Bakgrunnen for kravet om å avlyse konkurransen er situasjonen vi nå står i:
- Hvis konkurransen gjenåpnes, sitter tilbyderne nå med svært mye informasjon om hverandres tilbud, i dokumentene fra den gjennomførte (og deretter annullerte) tildelingen.
- Det er mulig, med stor grad av nøyaktighet, å regne seg fram til hvilken pris andre aktører har lagt inn tilbud på.
- Man må anta at mange vil ta utgangspunkt i dette og legge seg langt lavere prismessig i denne runden, for å prøve å sikre sine behandlingssteder.
- En slik prisdumping vil bety en ytterligere, og betydelig, forringelse av kvaliteten i tilbudene.
- De som er bekymret for en rasering av rusfeltet, vil dermed ha enda større grunn til å være bekymret hvis konkurransen gjenåpnes.
Sett fra et juridisk ståsted mener advokat Morten Goller at HSØ, i den situasjonen som nå foreligger, har plikt til å avlyse anbudskonkurransen. Det skyldes at:
- Leverandørene er gitt informasjon som gjør at de kan tilpasse sine tilbud i en ny konkurranse, noe som er et brudd på Forskrift om offentlige anskaffelser.
- Hvis HSØ nå endrer konkurransegrunnlaget slik at alle tilbydere kan legge inn på alle delytelser, med forbehold om at tildelingen bortfaller hvis de får andre delytelser, er dette en vesentlig – og dermed ulovlig – endring av konkurransegrunnlaget.
- I vurderingen av kvalitet har HSØ ikke funnet reelle forskjeller mellom tilbudene på de to første kvalitetskriteriene, og i praksis bare vurdert det tredje, bemanning. At relevante forskjeller ikke honoreres, er grunnlag for avlysning.
- Kravene til reelle forhandlinger er heller ikke oppfylt gjennom de knappe, skriftlige tilbakemeldingene som er gitt underveis i konkurransen.
- Klima- og miljøhensyn er ikke vektlagt i konkurransen, uten at dette er begrunnet.
“Som det vil ha fremgått mener vi at HSØ er forpliktet til å avlyse konkurransen”, skriver Goller i notatet.
Han mener en avlysning ikke vil representere noen risiko for HSØ, siden “ingen tilbydere kan bygge noen rett eller krav på erstatning på den opprinnelige tildelingen, da den var basert på forskjellsbehandling av tilbyderne”.
Goller argumenterer videre for at det må gjøres flere endringer i den nye konkurransen, for at ikke den også skal måtte avlyses. Konkret nevner han at kontraktenes omfang eller krav til utførelse kan endres for å sikre reell konkurranse. Eller at tildelingskriteriene endres, slik at det reelt tas høyde for kvalitative forhold, ikke bare pris.
“Under enhver omstendighet, og som et minimum, bør tildelingskriterienes vekt endres”, skriver han, og sikter til 60/40-vektingen mellom pris og kvalitet.
“Om ingen slike tiltak gjøres, representerer den nye utlysning etter vårt syn et nytt brudd på anskaffelsesreglene”, avslutter han notatet.
Bakgrunn for saken:
21. oktober ble resultatet av anbudskonkurransen til Helse Sør-Øst RHF (HSØ) innen Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB) offentliggjort. Der ble det klart at en rekke tilbydere med lang erfaring, lange ventelister og anerkjent kvalitet ikke var tildelt ny avtale med det regionale helseforetaket. Blant disse var fire Tyrili-enheter, Frankmotunet i Folldal og enhetene våre i Lillehammer, Skien og Arendal.
6. november kunngjorde HSØ at konkurransen ble gjenåpnet, noe som ville si at tildelingene ble annullert og alle tilbyderne i konkurransen skulle legge inn tilbud på nytt. Bakgrunnen var at HSØ hadde mottatt flere klager som påpekte at det bryter med anskaffelsesregelverket at noen tilbydere fikk gi tilbud på flere delytelser, med forbehold om at de kun kunne levere på én av delytelsene. HSØ planla å informere tilbydere om at det var mulig å ta et slikt forbehold, men “ved en inkurie” ble denne informasjonen ikke sendt ut.
7. november samlet flere tusen mennesker seg til fakkeltog fra Østbanehallen og opp Karl Johan til Stortinget, for felles motstand mot raseringen av rusfeltet.
Flere klager kom deretter på at konkurransen var gjenåpnet, og HSØ informerte tilbyderne 12. november om at konkurransen var stilt i bero mens de vurderer disse klagene. Det er dette som er situasjonen nå.
Tyrili har helt siden resultatet ble kunngjort protestert på premissene for konkurransen og gjennomføringen av den. Vi mener vektingen av pris som 60 prosent tellende, mens kvalitet bare teller 40 prosent, truer mye av det som er bygget opp på feltet gjennom mange år.
Tyrili mener:
- Konkurransen må avlyses.
- Helseministerens utvalg, som skal vurdere hva som er kvalitet i rusbehandling, må få trekke sine konklusjoner.
- Deretter kan konkurransen utlyses på nytt, med kvalitet som det viktigste kriteriet.
- Kvaliteten tilbyderne da måles på, må være reell og handle om hva empiri og forskning sier om hva som er god rusbehandling.
- HSØ må prioritere pasientens helsetjeneste og sette pasientenes behov i første rekke. Premisset for anskaffelsen må være å sikre rusavhengige pasienter best mulig behandling.
Det innebærer et kunnskapsbasert og anbefalt behandlingsinnhold, med høy faglig kvalitet på de sosial-, helse- og psykologfaglige tiltakene innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Fakta: Helse Sør-Østs anskaffelse i Tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)
|