Pasient- og medarbeiderundersøkelser
Tyrili FoU har utviklet pasient- og medarbeiderundersøkelser som er tilpasset Tyrilis behandlingsmodell og innhold. Formålet med å gjennomføre denne type brukerundersøkelser er å måle pasienter og medarbeideres opplevelse av kvalitet i behandlingen, slik at resultatene kan danne utgangspunkt for å sette i gang med kvalitetsforbedringsarbeid. Målet med brukerundersøkelser er rett og slett å forbedre praksis. I tillegg til at vi måler pasienter og medarbeideres syn på kvaliteten i behandlingen blir de ansatte også bedt om å evaluere organisatoriske forhold og arbeidsmiljø ved enheten.
Vi gjennomfører flere ulike pasient- og medarbeiderundersøkelser som er tilpasset de ulike enhetene i Tyrili. I tillegg til den som gjennomføres på behandlingsenhetene Tyrilisenterne i Trondheim, Oslo og Skien, Frankmo, gjennomfører vi egne undersøkelser for Tyrilihaugen og Arena Oslo.
Kvalitetsarbeid
Resultatene blir kommunisert til pasientene ved at representanter for FoU-avdelingen besøker enhetene og presenter resultatene for pasienter, medarbeidere og enhetsledelse. Det er satt av en dag pr enhet. På disse møtene blir alle resultatene gjennomgått og det blir diskutert hvorvidt resultatene er reelle og representative, samt hvilke områder som er aktuelle for kvalitetsforbedring. Det blir også satt av tid til å gjennomgå organisatoriske forhold som har betydning for behandlingen. Enhetene skal så velge ett eller flere forbedringsområder og de skal jobbe systematisk med å forbedre egen praksis. Det er anbefalt å anvende kvalitetshjulet som et verktøy i kvalitetsforbedringsprosessen.