Omdømmebygging á la Tyrili
Derfor prioriterer Tyrilistiftelsen å være synlig og tydelig.
Nasjonal kompetansetjeneste TSB intervjuet nylig stiftelsesleder Anders Dalsaune Jansen og kommunikasjonsansvarlig Anders Bisgaard i Tyrili om hvorfor vi er opptatt av å bygge og bevare et godt omdømme.
– Å bli forbundet med god behandling, integritet, kvalitet og seriøsitet er noe vi lever av, sier Jansen i intervjuet.
Se også videoen øverst i saken med råd til kolleger på feltet.
Tyrilistiftelsen har hatt kommunikasjonsansvarlig i 100 prosent stilling siden 2013. Både nåværende og forhenværende kommunikasjonsansvarlig har bakgrunn fra journalistikken.
– Vi er opptatt av å bidra med et moderne og kunnskapsbasert syn på rusavhengighet i media og å formidle at behandling nytter. Rusfeltet er kraftig underdekket i de tradisjonelle media. Det er et problem, men samtidig gir den nye medievirkeligheten oss rom for nettopp å komme til på disse egne premissene, ved å bruke egne kanaler og sosiale medier som Facebook og Instagram, sier Bisgaard.
Tyrilistiftelsens åtte råd for å bedre behandlingens omdømme:
- Fortell andre om hva du gjør og hvorfor.
- Vær raus – del kunnskap med andre.
- Bidra med et moderne og kunnskapsbasert syn på rusavhengighet
- Vis din styrke.
- Gjør plass til andre.
- Sett av ressurser til kommunikasjon.
- Vær synlig og tydelig i offentligheten.
- Bruk sosiale medier, der når du de fleste målgrupper!